Fetele dezindustrializarii

1 Mar

Advertisements

3 Responses to “Fetele dezindustrializarii”

  1. punk March 6, 2012 at 09:47 #

    Fraza cheie, in al doilea documentar partea, a 6-a, secunda 0:45:
    “S-a pierdut mult in anii `90: trebuia sa preluam o licenta, sau sa privatizam aceasta fabrica cu un investitor din Italia – Fiat-ul a vrut sa vina aici, din pacate sindicatele la inceput s-au opus. Pe acel principiu cunoscut Nu Ne Vindem Tara, practic am ajuns sa o dam la fier vechi.”

    Se asezoneaza dupa gust cu primul documentar, secunda 13:10, in care vedem masele de muncitori de la uzina Republica dezbatand cu jandarmii problema restructurarii uzinei – si a concedierilor implicate.

    • punk March 6, 2012 at 21:11 #

      Orice politica industriala de natura sa salveze Tractorul sau Republica implicau concedieri semnificative. Deci din acest punct de vedere “temerile legitime” ale sindicatelor erau imposibil de solutionat. Dacia e un exemplu perfect, in anii `90 avea in jur de 30.000 de angajati [1], azi 13.000, cu un minim de 10.000 dupa privatizare. Motivele pentru care schema de personal a fost supraincarcata sunt cunoscute si explicate in documentarul al doilea.

      Statul a ales o politica de protectie sociala si management numit politic, ba chiar pretul tractoarelor era stabilit pana in 1999 la… Ministerul Agriculturii ! Dupa un deceniu de “economie de piata” centralizata, falimentul si pierderea tuturor locurilor de munca, dar si a industriei orizontale era inevitabil.

      Dihotomia stat-sindicate e fortata, sindicatele au avut un rol decisiv in dezindustrializarea anilor 90, liderii sindicali si politicienii fiind o marfa fungibila, asa cum sunt si azi.

      [1] http://www.jurnalul.ro/jurnalul-national/l-318446.htm

  2. Development Studies at Brown March 6, 2012 at 18:20 #

    Prabusirea uzinei a fost in principal responsabilitatea esecului politicii industriale a guvernului. Sindicatele aveau temeri legitime care nu au fost confruntate cu argumente serioase. O analiza comparativa intre situatia Dacia si Tractorul este instructiva in acest sens.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: